Doyen - Université Bishop's, École de gestion Williams

10 Dec 2018 2:43 PM | Timothy Daniel Daus (Administrator)

**English version follows**

Position : Doyen

Organisation : Université Bishop's

Unité : École de gestion Williams


L’Université Bishop’s est un établissement qui offre surtout des programmes de premier cycle, possède une riche tradition d’éducation humaniste, un engagement profond envers une éducation efficace, une culture de recherche en croissance et une gouvernance de type collégial. L’Université Bishop’s se classe parmi les meilleures au Canada en matière d’engagement des étudiants et de qualité de l’expérience d’éducation.

L’Université est à la recherche d’un universitaire expérimenté, novateur et dynamique pour diriger l’École de gestion Williams, un pilier intégral et l’unité la plus vaste de son établissement (600 étudiants, plus de 20 professeurs). Le titulaire du poste contribuera à faire de l’École de gestion un chef de file national en enseignement de l’administration des affaires au premier cycle. Il supervisera et soutiendra les programmes universitaires et les activités de recherche de l’École de gestion Williams. Sous la coordination générale du Vice-principal académique et conjointement avec d’autres doyens académiques, il participera également à la coordination des programmes universitaires en administration et des activités de recherche de l’Université.

Nous sommes à la recherche d’un candidat qui possède de solides compétences en leadership, une vision transformatrice, une excellence démontrée dans le développement et l’administration de programmes d’études, un dossier éprouvé de gestion du changement institutionnel, une vaste expérience et un engagement profond en matière d’enseignement au premier cycle. Le candidat retenu sera en mesure d’entreprendre des activités de rayonnement communautaire et des affaires et possédera une solide expérience de recherche et d’activités professionnelles en administration universitaire. Avoir un réseau de relations très étendu avec des dirigeants d’affaires à l’échelle locale, nationale, et même internationale sera considéré comme un atout. Le candidat retenu devra être en mesure de tirer parti de ces connections de sorte à développer le profil académique des programmes de l’École de gestion de Bishop’s en plus d’inciter ces dirigeants d’affaires à interviewer ou même engager les diplômés de Bishops.

Compétences

  • Au moins une maîtrise en administration des affaires ou son équivalent. Doctorat dans un domaine pertinent considéré comme un atout.
  • Connaissances de l’enseignement au premier cycle et aux cycles supérieurs en administration des affaires au Québec, au pays et dans le monde. De l’expérience en accréditation des écoles de gestion universitaires sera considéré un atout.
  • Au moins cinq ans d’expérience progressive du leadership en enseignement supérieur dans des établissements universitaires, ainsi que des habiletés de gestion marquées en planification stratégique, en finance, en renforcement d’équipes ainsi qu’en développement du corps professoral et du personnel.
  • Engagement démontré à créer un milieu d’apprentissage et de travail inclusif et coopératif.
  • Capacité démontrée de rayonnement communautaire auprès de groupes d’intervenants diversifiés.
  • Communication orale et écrite claire et efficace.
  • Maîtrise de l’anglais et du français à l’oral et à l’écrit. La maîtrise du française sera considéré comme un atout important.

Université Bishop’s

L’Université Bishop’s est un établissement qui offre principalement des programmes de premier cycle et dont les étudiants vivent majoritairement en résidence. Elle s’attache à offrir une éducation de qualité en administration des affaires, en sciences, en arts et en éducation. La vie en résidence et la petite dimension de l’Université (2 600 étudiants à temps plein) incitent les étudiants à s’immerger dans la grande expérience universitaire qu’offre Bishop’s.


Programmes

L’Université Bishop’s offre des programmes en B.A., B.A.A., B. Éd., B. Sc., M.A., M. Éd. et M. Sc. dans trois divisions et deux écoles. Consultez le site Web de l’Université, et particulièrement l’onglet sur les programmes d’études, pour en savoir plus sur les nombreux programmes proposés : www.ubishops.ca.


Corps professoral

L’Université Bishop’s compte quelques-uns des meilleurs professeurs universitaires au Canada. Ceux-ci ont choisi d’y travailler parce qu’ils aiment enseigner aux étudiants du premier cycle et travailler avec eux. Le contact personnel entre les professeurs et les étudiants est privilégié par de petites classes et le recours fréquent aux séminaires, aux laboratoires et aux tutorats. Les 120 professeurs à temps plein participent également à d’importantes activités dans les milieux de la recherche, de la publication et de la création, ainsi que dans un milieu professionnel.


Emplacement

L’Université Bishop’s est sise dans la collectivité bilingue de Lennoxville en banlieue de la Ville de Sherbrooke, la cinquième ville en importance de la province de Québec. La région de l’Estrie offre des possibilités de plein air exceptionnelles. L’éducation de la maternelle à l’université y est accessible en français et en anglais. Sherbrooke a récemment été nommée la meilleure ville au Canada pour élever une famille : www.readersdigest.ca/health/relationships/best-canadian-cities-raise-family.


Campus

Sur le campus de 550 acres de l’Université Bishop’s se trouvent 25 bâtiments, soit sept résidences, un carrefour des ressources éducatives et une bibliothèque d’archives, deux théâtres, de magnifiques salles de classe, des laboratoires et des installations sportives, un aréna, une chapelle patrimoniale, une salle de récital et une garderie. Une mare aux canards et une réserve faunique, dix terrains de tennis, une piscine extérieure et un terrain de golf agrémentent également le campus.


Association des diplômés de l’Université Bishop’s

Plus de 17 000 personnes réparties aux quatre coins du monde se targuent d’être issues de l’Université Bishop’s. Les diplômés de Bishop’s font partie de l’un des réseaux de diplômés les plus homogènes et les plus solidaires au Canada. Partout dans le monde, des diplômés organisent des activités tout au long de l’année pour les diplômés et les amis de l’Université.


Conformément aux exigences canadiennes en immigration, la priorité sera accordée aux citoyens canadiens et aux résidents permanents. Nous adhérons à un programme d’accès à l’égalité d’emploi en vertu de la Loi sur l’accès à l’égalité d’emploi dans des organismes publics pour les femmes, les minorités visibles, les minorités ethniques, les Autochtones et les personnes handicapées (y compris la possibilité d’aménagements pendant le processus de sélection et de présélection des candidats).

Les personnes intéressées par cet emploi passionnant doivent soumettre leur curriculum vitæ et une lettre de présentation par courriel à l’attention de Sarah Cruz, à sarah.cruz@criticalknowledge.com.

Le poste demeurera ouvert jusqu’à ce qu’il soit pourvu.

Nous vous remercions de votre intérêt. Nous ne communiquerons qu’avec les candidats retenus pour une entrevue, qui pourraient devoir se soumettre à des tests.

Note : Le masculin est utilisé pour alléger le texte, et ce, sans préjudice pour la forme féminine.

-----------------------------------------------------

Position: Dean

Organization: Bishop's University

Unit: Williams School of Business

Bishop’s University is a primarily undergraduate institution with a strong tradition of liberal education, a deep commitment to effective instruction, a growing research culture and a collegial style of institutional governance.  We score among the highest in Canada for student engagement and quality of educational experience. 

We are seeking an experienced, innovative and dynamic scholar to lead the Williams School of Business, an integral pillar of the University, and its largest academic unit (600 students, 20+ faculty).  The Dean will help position the School of Business as a national leader in undergraduate business education.  The Dean will be responsible for supervising and supporting the academic programs and research activities of the Williams School of Business.  Under the general coordination of the Vice-Principal Academic, the Dean will also participate, with other academic officers, in the coordination of the academic programs and research activities of the University.

We seek a candidate possessing strong leadership skills, a transformative vision, a demonstrated excellence in the development and administration of academic programs, a proven track record of change management and wide experience and commitment to undergraduate education. The successful candidate will demonstrate an ability to undertake extensive community and business outreach, and will possess a strong background in research and professional activity within a university business context.  An individual with a broad network of connections amongst business leaders locally, nationally and even internationally would be a significant asset. We seek an individual who can leverage these contacts to enhance the academic profile of Bishop’s academic programs in Business and to entice business leaders to interview and hire Bishop’s graduates.


Qualifications

  • Masters in Business Administration or equivalent is a minimum requirement. A relevant doctoral degree is preferred.
  • Knowledge of undergraduate and graduate university education in business in Quebec, nationally and internationally. Experience with accreditation of university business schools would be an asset.
  • A minimum of 5 years of progressively responsible higher education leadership experience in academic institutions, with substantial management skills in strategic planning, finance, team building, and faculty and staff development.
  • Demonstrated commitment to creating an inclusive and collaborative learning and working environment.
  • Demonstrated ability at community outreach across diverse stakeholder groups.
  • Clear and effective communicator orally and in writing.
  • High level oral and written proficiency in English is required. Fluency in French is a significant asset.


Bishop's University

Bishop's University is a predominantly residential, undergraduate university. Our primary concern is offering students a quality education in business, sciences, arts, and education. The residential aspect and our small size (2600 full time students) encourage students to immerse themselves in a comprehensive university experience.


Programs

Bishop's University offers B.A, B.B.A, B.Ed., B.Sc, M.A., M.Ed., M.Sc programs through three Divisions and two Schools. Please consult the University website, especially the academic programs section, to learn more about our extensive program offerings: www.ubishops.ca.


Faculty

Bishop's University boasts some of Canada's best university professors. They have chosen to work at Bishop's because they love to teach and work with undergraduate students. Great emphasis is put on personal contact between students and professors through small classes and frequent use of seminars, laboratories, and tutorials. Our 120 full time faculty members are also involved in important research, publishing, professional and creative activities.


Location

Bishop's is located in the bilingual community of Lennoxville, a suburb of Sherbrooke, the 5th largest city in the Province of Quebec. The Eastern Townships region offers exceptional outdoor recreational opportunities. Education at all levels (kindergarten through university) is available in French and English. Sherbrooke has recently been identified as the best city in Canada to raise a family. www.readersdigest.ca/health/relationships/best-canadian-cities-raise-family/


Campus

Bishop's 550 acre campus boasts 25 buildings including seven residences, a Library Learning Commons and an archival library, two theatres, outstanding classrooms, laboratory and athletic facilities, an arena, a historic chapel, a music recital hall, and a daycare. A duck pond and wildlife refuge, 10 tennis courts, an outdoor pool, and a golf course are also found on campus.


Alumni

Over 17,000 individuals around the world proudly claim Bishop's University as their alma mater. Bishop's graduates are among the most cohesive and supportive alumni groups in Canada. Alumni branches around the world host events throughout the year for graduates and friends of the University.


In accordance with Canadian immigration requirements priority will be given to Canadian citizens and permanent residents. All qualified candidates are encouraged to apply. We implement an equal access employment / program under the Act respecting equal access to employment in public bodies for women, visible minorities, ethnic minority, Aboriginal and disabled people (including the possibility of accommodation during the selection and pre-selection of candidates).

If you would like to be considered for this exciting opportunity please submit your CV and cover letter via email to the attention of Sarah Cruz at sarah.cruz@criticalknowledge.com

The position will remain open until filled.

Please note that only candidates selected for an interview will be contacted and testing may be required; thank you for your interest.

3000, Côte-Sainte-Catherine Road

Montreal H3T 2A7 (Quebec) Canada

Phone: 514-340-7116

E-mail: info@cfbsd.ca

Powered by Wild Apricot Membership Software